Тема 4. Княгиня Ольга, її реформи. Прихід Святослава до влади. Похід проти Хозарського каганату. Балканські походи.
Мета. Визначити роль княгині Ольги в державотворенні Київської Русі, вчити учнів розв’язувати проблемні ситуації. Розвивати вміння словесного творення історичних портретів, вдосконалювати навички формування загальних висновків на основі історичних фактів. Виховувати культуру спілкування, почуття патріотизму на прикладі київської княгині.
Тип уроку: інтерактивний урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта "Київська Русь в ІХ – ХІ ст.”, "Повість минулих літ”, підручники, посібник І.Коляди "Історія України в 6 – 7 кл.”, портрет Ольги (фрагмент фрески Софіївського собору), О.Субтельний "Історія України”, футляр із сувоєм та висловом М.Реріха.
Мета: • ознайомити учнів з діяльністю Кирило-Мефодієвського братства, визначити його програмні цілі, значення його діяльності, як першої політичної організації в Україні; охарактеризувати діяльність Т.Г.Шевченка,як суспільно-політичного діяча, та його участь у братстві; • розвивати уміння працювати з документами, аналізувати їх, порівнювати, давати власну оцінку історичним фактам; • формувати навички пошуково-дослідницької роботи; творчий потенціал, акторські здібності учнів; пізнавальні, інформаційні та життєві компетенції; • виховувати зацікавленність до вивчення минулого нашої країни, гордість за боротьбу передових людей щодо української національної ідеї.
Мета. Освітня: ознайомити учнів із сучасними уявленнями про фактори еволюції:
внутрішньовидові та міжвидові; дати поняття про еволюційну гіпотезу перерваної
рівноваги та гіпотезу еволюційного компромісу. Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати фактори дарві-нівських часів та
сучасних, уміння логічно мислити і робити висновки та узагальнення. Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи нашої планети, яка не
може захистити себе без участі людини.
Закони еволюційного процесу. Принципи молекулярної
еволюції.
Мета.
Освітня: сформувати знання учнів про закономірності еволюційного
процесу; дати поняття "дивергенція, конвергенція, паралелізм, рудименти,
атавізми”; ознайомити із правилом необоротності еволюції та принципами
молекулярної еволюції. Розвиваюча: розвивати уміння учнів порівнювати закономірності в
еволюції, знаходити подібність та відмінність. Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи планети, до всього,
що оточує нас у природному середовищі.
Макроеволюційний процес. Основні напрямки еволюції.
Мета.
Освітня: продовжити формувати знання в учнів про еволюцію; ознайомити з
макроеволюційним процесом та його значенням у розвитку біосфери; дати поняття
"дивергенція, конвергенція, паралелізм”; розкрити наукове значення виявлення в
розвитку зародків слідів далеких систематичних груп; дати оцінку біогенетичному
закону для розуміння співвідношень між онтогенезом та філогенезом. Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати та робити відповідні висновки
та узагальнення; розвивати логічне мислення та уяву. Виховна: виховувати гордість за досягнення біологічної науки для
розвитку людства та бережливе ставлення до всього живого.
Освітня: розширити знання учнів про мікроеволюцію, давши поняття
"видоутворення”; сформувати знання про різні типи видоутворень у природі. Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати процеси, що відбуваються в
природі; уміння узагальнювати вивчений матеріал та робити логічні висновки. Виховна: виховувати уміння з матеріалістичних позицій пояснювати процес
видоутворення та сприяти формуванню наукового світогляду на еволюційний процес
як першу матеріалістичну теорію.
Освітня: сформувати в учнів поняття про мікроеволюцію, вид та популяцію;
охарактеризувати форми боротьби за існування як фактора еволюції видів у
природі; з’ясувати творчу роль природного добору та показати його як головну
рушійну силу еволюції порівняно з іншими факторами. Розвиваюча: розвивати уміння логічно мислити та робити висновки та
узагальнення. Виховна: виховувати відповідальне ставлення до вивчення біології;
гордість за вклад вчених у вивченні біології.
Фактори еволюційного процесу ( положення
синтетичної теорії еволюції).
Мета.
Освітня: продовжити формувати поняття про еволюцію; дати поняття
"синтетична теорія еволюції” та розкрити її положення; розширити знання про
основні положення еволюційного вчення; з’ясувати значення теорії еволюції для
розвитку біологічної науки. Розвиваюча: розвивати уміння логічно мислити та робити висновки та
узагальнення. Виховна: виховувати відповідальне ставлення до вивчення біології;
гордість за вклад вчених у вивченні біології.
Освітня: продовжити формувати поняття про еволюцію; ознайомити учнів з
розвитком біології в дарвінівський період; розширити знання про основні
положення еволюційного вчення та показати значення праць Ч.Дарвіна у розвитку
біології; з’ясувати значення теорії еволюції для розвитку природознавства. Розвиваюча: розвивати уміння логічно мислити та робити висновки та
узагальнення. Виховна: виховувати відповідальне ставлення до вивчення біології;
гордість за вклад вченого у вивчення біології.